Overrompeling en 6 stappen om ermee om te gaan

Gepubliceerd op 10 juli 2020 om 10:00

Wat is overrompeling en hoe kan time-management jou helpen?

Je overrompeld voelen overkomt iedereen wel eens. Waardoor dit gevoel ontstaat is voor iedereen persoonlijk. Mij overviel het een paar weken terug Ik start een zaak, volg een opleiding, voedt een kleuter en een peuter op, organiseer een huishouden, werk 4/5de voor een bedrijf,... Vragen die meteen door mijn hoofd schieten: hoe krijg ik dit allemaal georganiseerd? Waar moet ik beginnen? Hier heb ik allemaal geen tijd voor! Dus... ik doe niets. Wel, dat is ook niet helemaal waar, ik schrijf oneindige to-do-lijsten waarvan ik steeds maar de helft gedaan krijg. De rest van de tijd bekritiseer ik mezelf omdat ik niets aan het doen ben. Of ik eet een koekje (of een heel pak) om maar even niet te moeten denken aan alles dat nog moet gebeuren.

 

Overwhelm zeggen ze in het Engels en het voelt ook echt zo. Maar eigenlijk zijn het mijn hersenen maar die zich willen verzetten tegen alles wat ik wil bereiken. Mijn hersenen zijn op zoek naar comfort en veiligheid. Nieuwe dingen doen en leren is het tegenovergestelde daarvan. En dus stel ik ze uit. Want als ik er nog maar denk aan alles dat ik moet doen, dan wil ik niets liever dan snel terug in mijn denkbeeldige grot kruipen. Daar ben ik veilig. Daar is alles oké.

 

Dankzij coaching leerde ik gelukkig dat het zo niet hoeft te zijn. Sinds enkele weken neem ik aan het begin van de week wat tijd om alles op te lijsten dat ik die week wil doen en bereiken. Daarna plan ik dag per dag in wat er moet gebeuren. Ik heb moeten leren dat ik niet alles in één week kan afkrijgen. Dat één onderdeel van één project rond krijgen beter is dan helemaal niets doen. En nog veel belangrijker, ik heb moeten leren dat als er iets in mijn agenda staat dat moet gebeuren, dat ik mij daar ook echt aan houd, no matter what.

 

Vooral dat laatste is voor mij een belangrijke stap geweest. Mezelf leren vertrouwen dat wanneer ik een afspraak maak met mezelf, dat ik me daar ook aan houd. Als het een belangrijke meeting was geweest zou ik het ook niet zomaar afzeggen, dus waarom zou ik dan wel doen bij een afspraak met mezelf.

 

Taken waar ik vroeger tegenop zag, doe ik nu gewoon. Ik leer dat ze eigenlijk wel meevallen en dat het gevoel van trots en voldoening het zeurende gevoel van een onafgevinkte to-do overtreffen. Ik laat mezelf toe om te voelen dat ik er geen zin heb, maar ik geef er niet meer aan toe.

 

Mijn 6 stappen voor meer time-management en tegen overrompeling:

 

1. maak een overzicht van alle taken waar je aan kunt denken

2. wees realistisch in hetgeen je gedaan kan krijgen in één week (plan niet te veel, maar ook niet te weinig)

3.  plan alles in op een kalender (vrije tijd, maaltijden, afspraken en focus tijd)

4. hou jezelf aan de afspraken die je maakt

5. weet dat je op het moment er absoluut geen zin in zal hebben, maar doe het toch

6. wees lief voor jezelf, evalueer, pas aan en blijf oefenen!

 

Ik heb nog nooit zoveel gedaan gekregen al in de afgelopen paar weken. En ik heb me nog nooit zo ontspannen gevoeld als na een dag en een week kicking ass!

 

Welke taken staan nog op jouw to-do lijstje?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.