Bufferen

Gepubliceerd op 25 juli 2020 om 15:50

Bufferen doen we wanneer we externe dingen gebruiken om te veranderen hoe we ons emotioneel voelen. Het is iets wat we doen om ons leven niet volledig te ervaren, om ons te verbergen voor de realiteit, om uit te stellen, om niet te komen opdagen en de gevolgen niet onder ogen te moeten zien. We willen de waarheid van ons leven niet zien, omdat we geen enkele vorm van lastige emotie willen ervaren.

Wauw dat is een mond vol!

 

We bufferen wanneer we iets buiten onszelf gebruiken om iets waarvan we niet willen dat het gebeurt, uit de weg te gaan. Er zijn verschillende manieren om te bufferen: je kunt eten of alcohol gebruiken op manieren die je eigenlijk niet wilt. Te veel geld uitgeven, te veel werken, of te veel slapen. We overdrijven één ding om te voorkomen dat we iets anders doen of voelen.

 

Waarom bufferen we? We bufferen omdat we mensen zijn, om aan vervelende emoties te ontsnappen. Soms is die emotie gewoon de drang, het verlangen om te eten, het hoeft geen verdriet of woede of stress te zijn. Misschien is het zelfs geen typische negatieve emotie, maar het is een gevoel dat voor jou uitdagend is en waar je liever vanaf wil.

 

We bufferen ook omdat we als mens steeds op zoek naar voldoening/bevrediging zijn en omdat hetgeen waar we mee bufferen de dingen makkelijker lijkt te maken voor ons. Het lijkt makkelijker om te eten of om tv te kijken of om door Facebook of Instagram te scrollen. Het lijkt zoveel makkelijker om dat te doen dan om echt te zijn in ons leven, want dat is waar we voor weglopen. Dat is waar we bang voor zijn, de realiteit in ons leven kan ervoor zorgen dat we ons wenden tot iets dat synthetisch is. 

 

Bufferen is dus kortweg; iets buiten ons gaan gebruiken om ons vanbinnen even niet slecht te moeten voelen. Toen ik dit concept voor het eerst hoorde op de podcast van Brooke Castillo (The Life Coach School), ging er voor mij een wereld open. 'Dit wàs ik' wou ik nu net schrijven, maar als ik heel eerlijk ben, 'dit ben ik stiekem nog steeds wel een beetje van tijd tot tijd' en dat is oké. 

 

Voor ik aan deze blog begon te schrijven, heb ik mij bijvoorbeeld minstens een kwartier bezig gehouden met allerlei dingen die nuttig en belangrijk leken, voordat ik me aan het toetsenbord zette. Zo heb ik me een tijdje goed kunnen bezighouden met het zoeken naar een ander onderwerp om maar niet over bufferen te moeten schrijven.

 

Bufferen zit voor mij soms in kleine en soms in grotere dingen. Het overvalt me soms en soms ga ik er bewust naar op zoek.

 

Bufferen is naar tv kijken in plaats van me ongelukkig te voelen, of met een groot glas wijn de stress van de dag wegspoelen. Op zich zijn dit geen negatieve dingen, maar het is de motivatie achter deze acties die ervoor zorgt dat we niet groeien en vast komen te zitten in bepaalde patronen.

 

Bufferen is bijvoorbeeld het stuk chocolade eten om me maar niet ongemakkelijk te moeten voelen in de emotie van mezelf iets te ontzeggen. Geloof me, dat was een enorme eye-opener voor mij. 

 

Want de clou van het verhaal is, door te bufferen wordt het gevoel alleen maar groter. Na het eten van die chocolade bijvoorbeeld, voel ik mij teleurgesteld in mezelf en zwak. Als ik mij zo voel is de kans groter dat er ik opnieuw naar grijp, om ook die gevoelens maar niet te moeten voelen. 

 

Ik dacht altijd dat er iets misging als ik op dieet was en ik voelde een drang om te eten of te snoepen opkomen. Doorheen de dag tapte ik uit het vatje wilskracht voor die dag, maar afhankelijk van andere gebeurtenissen was dat vatje vroeger of later ook leeg... en gaf ik toe aan de drang om te snoepen.

 

Nu maak ik bewustere keuzes als ik een negatief of ongemakkelijk gevoel voel opkomen. Ik kies ervoor om dit gevoel bewust te ervaren, met nieuwsgierigheid te onderzoeken en los te laten. Want als we een gevoel voelen, écht voelen, dan merken we dat dit ook gewoon vanzelf weer verdwijnt. Het is maar als we ons er tegen verzetten, bijvoorbeeld door te bufferen, dat we onszelf in nesten werken. Ik kies ervoor om me nu even vervelend te voelen zodat ik me later trots kan voelen over wat ik heb bereikt. Of dat is toch het doel waar ik door middel van vallen en opstaan naartoe werk. 

 

Als we stoppen met bufferen, zullen we tijdelijke pijn ervaren. De pijn wordt niet veroorzaakt door het gebrek aan buffering. We moeten onszelf lang genoeg ontbufferen om de oorzaak van de pijn te achterhalen. Wat is de rotzooi die in je hoofd moet worden opgeruimd? Waarom is bufferen zelfs noodzakelijk voor jou?


Als je stopt met bufferen, ga je de waarheid van je leven leven. Je begint te zien precies wat er aan de hand is in je geest en in je emoties en je acties. Wanneer je bewust aanwezig blijft bij een gevoel, kun je deze patronen evalueren op een manier die échte verandering mogelijk maakt.

 

Wil jij leren om bewust al jouw gevoelens te ervaren, zowel de positieve als de negatieve? Ben jij klaar om je doelen te bereiken in plaats van ter plaatste te blijven trappelen. Ben jij het beu om je dagen door te komen op basis van wilskracht? Dan is coaching misschien wel iets voor jou! Neem gerust contact met mij op voor meer informatie.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.